به هر پیام تبلیغاتی که از رسانه تلویزیون پخش شود تبلیغات تلویزیونی گفته می شود. تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که هنگام خرید از یک فروشگاه بزرگ مثل شهروند در میدان آرژانتین تهران، ناخودآگاه از بین صدها محصول، در نهایت محصول هایی را انتخاب می کنید که تبلیغات آن محصول را از طریق رسانه های تبلیغاتی دیده اید یا شنیده اید. این واکنش شما نسبت به خرید تحت تاثیر قدرت تبلیغات است.
این روش به صاحبان کسب و کار فرصت می دهد که کسب و کارشان را به طیف وسیعی از جامعه در سراسر کشور معرفی کنند و قدرت، اعتماد و اعتبار برندشان را افزایش دهند. هدف نهایی ازآگهی تلویزیونی آگاه سازی جامعه هدف از ماهیت وجودی برند برای ترغیب به خرید است.
گونه های تبلیغات تلویزیونی
در کشور ایران گونه های مختلفی دارد که متناسب با بودجه، هدف، زمان و مخاطب هدف قابل برنامه ریزی و اجرا است.
آگهی تلویزیونی یا تیزر تلویزیونی (پیام بازرگانی)
آگهی یا تیزر تلویزیونی (TVC) اشاره کرد که به عنوان آنتراکت یا زمان کوتاه استراحتی در بین برنامه، فبل یا بعد از برنامه های تلویزیونی نمایش داده می شود.
در این مدل از تمام جذابیت های هنر سینما مانند، صدا، تصویر، نور، موسیقی، بازیگری، نقاشی، گریم و … استفاده می شود تا در کوتاه ترین زمان معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ ثانیه پیام تبلیغاتی به مصرف کننده نهایی منتقل شود.
بستگی به نوع پیام، میزان اثر بخشی پیام و اینکه برای چه مخاطبی مورد نظر است تبلیغات تلویزیونی ساختار های متفاوتی مانند داستانی رئال، داستانی انیمیشن، مصاحبه، صنعتی، اطلاع رسانی و … دارد. یکی از نکات مهم دیگر در پخش تبلیغات تلویزیونی انتخاب زمان و انتخاب شبکه تاثیر گذار است. پیشنهاد می شود برای ساخت jتیزر و برنامه ریزی پخش حتما با آژانس های تبلیغاتی و یا مشاورین تبلیغاتی مشورت شود تا با یک برنامه ریزی دقیق زمانی و بودجه بتوانید بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید.
آرم آگهی (پیام بازرگانی)
آرم آگهی به گونه ای از تبلیغات کوتاه ۵ ثانیه ای گفته می شود که قبل و بعد از تیزرهای تلویزیونی به صورت نوشته، عکس و موسیقی با هدف اطلاع رسانی در مورد برند نمایش داده می شود.
این روش هزینه کمتری را نسبت به تیزر تلویزیونی دارد و بیشتر برای معرفی پروموشن های برند در مدت زمان محدود تاثیر گذار است. پروموشن هایی مانند معرفی جشنواره، معرفی تخفیف، معرفی فعالیت خاص، معرفی افتتاحیه در آرم آگهی مورد استفاده قرار می گیرد.
تیم متخصص و مجرب مشاورین ما در طراحی، ساخت و اجرای تبلیغات تلویزیونی همراه شما خواهند بود.
تبلیغات مشارکتی
در تبلیغات مشارکتی صاحبان کسب و کار می توانند برنامه تلویزیونی را طراحی کرده و حامی مالی این برنامه شوند و به صورت مشارکتی با رسانه تلویزیون در ساخت آن سهیم باشند.
تبلیغات مشارکتی، تبلیغات اسپانسری (حامی مالی) نیز گفته می شود. بسیاری از برنامه ها از قبیل مسابقات( ورزشی، علمی ، سرگرمی)، برخی از برنامه های مناسبتی، برنامه های اقتصادی، برنامه های آشپزی، برنامه های آموزشی به صورت مشارکتی ساخته می شود.
تبلیغات مشارکتی به کسب و کار فرصت می دهد تا تبلیغات برند در تمام برنامه به عنوان حامی مالی بیان شود. (برنامه تلویزیونی دورهمی، خندوانه و…)
مدلی دیگر از تبلیغات مشارکتی، تبلیغات پنهان است. در این گونه از تبلیغات نام برند در صحنه های حساس فیلم یا سریال گفته می شود و یا اینکه محصول برند در تصویر وجود دارد. تبلیغات پنهان در ناخودآگاه مخاطب تاثیر می گذارد بدون آنکه اشاره مستقیم به آن شود.
تیم متخصص و مجرب مشاورین تبلیغاتی ما در طراحی، ساخت و اجرای تبلیغات تلویزیونی همراه شما خواهند بود.
زیرنویس
زیر نویس به نوشته های تبلیغاتی که در یک سوم پایین برنامه های تلویزیونی به صورت ثابت یا حرکتی است گفته می شود. زیر نویس ها جملات کوتاه و تاثیر گذاری هستند که پیام تبلیغاتی را در حدود ۱۰ تا ۳۰ ثانیه به صورت نوشته بیان می کند.
هزینه زیر نویس ها بنا به برنامه ، شبکه پخش و ساعت پخش برنامه تلویزیونی متغیر است ولی در کل از آگهی تلویزیونی بسیار ارزانتر است. زیر نویس ها بیشتر جنبه اطلاع رسانی دارند و برای یادآوری نام برند در ذهن مخاطب کاربرد دارد.
زیرنویس تبلیغاتی می تواند پیام های مناسبتی باشد مانند تبریک روز مادر، روز پدر و یا تسلیت مذهبی. یکی دیگر از رایج ترین زیر نویس های تبلیغاتی هنگامی است که شرکتی پروموشن های تبلیغاتی را اعلام می کند. برای مثال برگزاری مسابقات قرعه کشی، تخفیف های فصلی، افتتاح شعبات، افتتاح طرح.
تبلیغات در شبکه های استانی
تبلیغات در شبکه های استانی فرصتی برای صاحبان کسب و کار است تا پیام تبلیغاتی خود را به جامعه یک استان معرفی کنند. شبکه های استانی، شبکه های اختصاصی هر استان است و جامعه هدف آن جمعیت همان استان است.
تبلیغات در شبکه های استانی هزینه کمتری نسبت به شبکه های سراسری دارد و برای تبلیغات و معرفی کسب و کارهای همان استان موثر است. گاهی محصولی تولید می شود که مناسب شرایط آب و هوایی استان خاصی است که با تبلیغات در شبکه های استانی می توان جامعه هدف خاص محصول را با هزینه کمتر مورد تاثیر قرار داد.
مزیت های تبلیغات تلویزیونی
- با طیف گسترده ای از جامعه هدف در ارتباط است در نتیجه برای افزایش آگاهی از برند و اقزایش سهم بازار گزینه بسیار مناسب است.
- تبلیغات تلویزیونی به خصوص تیزر تلویزیونی با استفاده از جذابیت های بصری مانند موسیقی، دیالوگ، بازیگر، صحنه و …. می تواند تمامی حواس مخاطب را در بر گیرد.
- باعث افزایش اعتبار و اعتماد برند در بین مخاطبین هدف می شود.
- باعث افزایش قدرت برند در بین مخاطبین هدف می شود.
- باعث افزایش سریع فروش می شود.
- به مخاطب هدف کمک می کند تا با ارزش برند بیشتر آشنا شود.
- وفاداری مشتریان را نسبت به برند افزایش می دهد.
معایب تبلیغات تلویزیونی
- قابل سنجش نیست و نمی توان آمار دقیقی از تعداد بییندگان داشت.
- برای بسیاری از بییندگان خسته کننده است و علاقه ای به دیدن آن ندارند.
- هزینه پخش بسیار گزاف است.
- کسب و کارهایی که سرمایه تبلیغات زیادی ندارند نمی توانند از آن استفاده کنند.
- تبلیغات از تلویزیون یک طرفه است و تعامل با مخاطب هدف صورت نمی گیرد.
شهرام موبد، مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات ۳۶۰
دیدگاهتان را بنویسید