تبلیغات برای برندینگ است.
برند نوزاد تبلیغات است و شخصیت زنده یک تجارت است. تبلیغات به برند جان می دهد و با گذر زمان رشد می کند و با تجربه تر می شود. یکی از اصول بازاریابی تبلیغات است که کمک می کند تا پیام برند در ذهن طیف وسیعی از جامعه هدف- مشتری ثبت شود و از برند آگاهی پیدا کرده و ارتباط برقرار کنند. تبلیغات، پیام برند را به گونه ای ساده، زیبا، جذاب، هدفمند و تاثیر گذار به سرعت انتقال می دهد و می تواند ارتباطی قوی و سودمند بین برند و مشتریان هدف ایجاد کند.
تبلیغات برای برندینگ است و نقش مهمی در نحوه ارتباط با مخاطبان هدف و ایجاد اعتماد در هر نقطه از تماس را ایفا می کند خواه در مرحله آگاهی، توجه، تبدیل یا وفاداری باشد.
اعتماد و وفاداری مشتریان به برند با تبلیغات بیشتر می شود. کسب و کار بدون تبلیغات نمی تواند مسیر زیادی برود و به زودی از گردونه رقابت حذف می شود.
تاریخ اثبات کرده طول عمر برند قدرتمند از عمر بنیانگذارش بیشتر است.
اهمیت برندینگ (برندسازی)
چرا برند سازی (برندینگ) اهمیت دارد؟
با ظهور شبکه های اجتماعی اهمیت برند سازی برای کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری مهم است. ذهن مشتریان در لحظه با برندهای مختلف بمباران می شود و آنها تنها برندی را انتخاب می کنند که بتوانند ارتباطی دوستانه و صمیمی با آن برقرار کنند. شرط پیروزی در رقابت انتخاباتی، برندسازی قدرتمند است.
برند معتبر در تصمیم خرید مشتری تاثیر به سزایی دارند. در بسیاری از موقعیت ها مشتری محصول نمی خرد بلکه برند می خرد. یکی از دغدغه های هر کسب و کاری برند سازی است. کسب و کار به تنهایی بدون برندسازی نمی تواند رشد کند. هر چه برند قویتر باشد تعداد مشتری بیشتر خواهد شد و آن کسب و کار سریعتر رشد می کند.
رقبای زیادی در بازار هستند و کسب و کارها باید فراتر از حد انتظار مشتری بروند و نیاز آنها را برطرف کنند. هر کسب و کاری لازم است برای برندسازی هزینه کند، ارزش آفرینی کند تا برندی قدرتمند بسازد و مشتریانی وفادار به دست آورد. مشتریان ترجیح می دهند از برندهای قابل اعتماد و قدرتمند خرید کنند.
اعتماد مخاطبان به کسب و کار مهمترین دلیل رونق و رشد هر کسب و کاری است، اما به یاد داشته باشید این اعتماد سازی آسان نیست. سرمایه گذاری روی برندینگ به مشتریان بالقوه و فعلی اعتماد به نفس می دهد ، آنان را دلگرم می کند تا خیالشان راحت باشد که از برندی معتبر و قابل اعتماد خرید می کنند.
اصول برندسازی
چند اصلی که در برند سازی باید رعایت شود.
- انسان عاشق خرید کردن است و از اینکه کالا یا خدمتی به او فروخته شود ناراحت می شود.
- خریدار با تحریک شدن احساسات تصمیم به خرید می گیرد(دیداری، شنیداری، بویایی، چشایی و لامسه)
- تحریک حس نوستالژی تاثیر زیادی در تصمیم گیری انتخاب و خرید دارد.
- خریدار انسان است نه ربات.
- رقبا هم در مسابقه انتخاب برند شرکت کرده اند تا با تبلیغات سهم بازار رقیب را به دست آورند.
- در تبلیغات باید حس مثبت را در ذهن مخاطب به وجود آوریم تا با عشق خرید کند.
- ایجاد حس هیجان برای تشویق به مشارکت و فوری اقدام کردن.
- ایجاد حس شادی برای به یادگار گذاشتن خاطره ای خوب از برند، افزایش محبوبیت، بهبود رضایتمندی و ایجاد آرامش خاطردر ذهن.
- حس خشم می تواند مخاطب را به چالش بکشاند و احساس قدرتمندی خود را تقویت کند و با راهکاری جدید با برند متحد شود.
- حس غافلگیری، پیشی گرفتن از خواسته های مورد نیاز مشتری که باعث می شود مشتری تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.
- ایجاد جذابیت های عاطفی که باعث می شود ارتباط عاطفی عمیقی بین مشتری و برند به وجود بیاید.
- یکی از تکنیک های موثر در تبلیغات ایجاد حس کمیابی است. (شمارش معکوس)
- در تصمیم گیری خرید ارتباط اولیه با مخاطب بسیار مهم است.
شهرام موبد، مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات، استراتژیست برند
دیدگاهتان را بنویسید