تبلیغات یکی از فعالیت هایی است که زیر مجموعه فرآیند بازاریابی انجام می شود. یک کسب و کار برای ارتباط برقرار کردن با مشتری هدف نیاز دارد تا از طریق تبلیغات پیام خود را بیان کند. اما قبل از اینکه برای تبلیغات هزینه کند باید بازار خود را پیدا کند که به این پروسه بازاریابی می گویند.
تعریف بازاریابی
هر کسب و کاری برای اینکه محصول و یا سرویس خود را به مشتری هدف برساند و بتواند در ازای ارزشی که ارائه می دهد پول دریافت کند یک فرآیندی را طی می کند که آن فرآیند، بازاریابی (Marketing) نام دارد. دقیق تر اینکه فروش وقتی انجام می شود که فرآیند بازاریابی به درستی انجام شده باشد.
بازاریابی دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش از طریق محصول و یا سرویس مناسب، با هدف تامین نیازهای تامین نشده یک بازار هدف همزمان با سود است. به عبارتی مجموعه ای از فعالیت هایی که یک سازمان، نهاد یا شخص انجام می دهد تا بتواند ارزش های خلق شده را به بهترین شکل به جامعه هدف ارائه دهد نیز گفته می شود.
برای موفقیت در هر کسب و کاری درک نیاز مشتریان و چگونگی ورود به بازار و ارتباط برقرار کردن با آنها بسیار حیاتی است. بازاریابی خوب به مشتریان آموزش می دهد تا بتوانند محصولات مورد نظر خود را بیابند، انتخاب های بهتر و آگاهانه تری در مورد محصولات داشته باشند و بیشترین ارزش را از آنها بگیرند. بازاریابی به تسهیل مبادلات بین خریداران و فروشندگان برای منافع متقابل هر دو طرف کمک می کند.
در چند دهه اخیر برای بازاریابی موفق اصل 7P تعریف شده است که ترکیب این ۷ اصل هم افزایی در بازاریابی بوجود می آورد که باعث پذیرش محصول در بین مخاطبین می شود. این ۷ اصل به یکدیگر وابسته اند و کامل کننده یکدیگر هستند.
تبلیغات برای بازاریابی است تا بتوان اهداف سازمان، محصول و یا خدمت را به مشتریان اعلام کرد.
اصول بازاریابی 7P
- محصول (Product)
محصول یکی از اساسی ترین اصول بازاریابی است. محصول می تواند خدمات یا کالایی باشد که شما ارائه می دهید. اگر می خواهید محصولی را بفروشید که سودآور باشد، باید تحقیقات کاملی انجام دهید و مشتری خود و آنچه را که احتمالاً برای آنها جذاب است، درک کنید. شما باید کیفیت محصول خود، میزان ایمن بودن محصول و نقطه فروش آن را در نظر بگیرید.
شرکتهای موفق متوجه میشوند که مشتریان به چه چیزی نیاز دارند یا میخواهند و سپس محصول مناسب با سطح کیفی مناسب را برای برآورده کردن انتظارات آنها چه در حال حاضر و چه در آینده توسعه میدهند. قبل از تولید هر محصولی دلیل نیاز آن را پیدا کنید.محصول عالی برای مشتری ارزش ایجاد می کند. این ارزش در چشم بیننده است. ما باید به مشتریان خود آنچه را که میخواهند بدهیم، نه آنچه را که فکر میکنیم آنها میخواهند.
- قیمت (Price)
قیمت گذاری تنها اصل بازاریابی است که درآمد ایجاد می کند – هر چیز دیگری نشان دهنده هزینه برای شما است.قیمت گذاری نیاز به تحقیقات کامل و گسترده ای از بازار و رقبا دارد. درک اینکه مشتریان شما مایل به پرداخت چه هزینه ای بابت ارزشی که به آنها می دهید هستند
.یک محصول فقط ارزشی را دارد که مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند. قیمت باید رقابتی باشد، اما این بدان معنا نیست که شما باید ارزانترین در بازار خود باشید. کسبوکارهای کوچک میتوانند با ارائه خدمات شخصیتر و ارزش افزوده بیشتر با رقبای بزرگتر رقابت کنند. شما باید سود کنید. هنگام در نظر گرفتن قیمت محصول خود، مهم است که از دیدگاه مشتری به آن نگاه کنید:
- مشتریان با مقایسه قیمت شما با رقبا تصمیم به خرید می گیرند. قیمت شما را در بازار قرار میدهد.
- اگر شما گران ترین فروشنده در بازار خود هستید،مشتریان شما برای پول خود انتظار ارزش یا کیفیت بیشتری خواهند داشت و خدمات بهتری می خواهند.( بسته بندی، محیط، مواد تبلیغاتی، وب سایت، سربرگ ها، فاکتورها و غیره.)
- مشتریان فعلی معمولاً نسبت به مشتریان جدید حساسیت کمتری نسبت به قیمت دارند پس از آنها به خوبی مراقبت کنید.
- مکان (Place)
منظور از مکان جایی است که محصولات یا خدمات شما در دسترس مشتری قرار می گیرد. مکان می تواند فیزیکی و یا آنلاین باشد و یا هردو. محصول باید در مکان مناسب، در زمان مناسب و به مقدار مناسب در دسترس باشد.
شما باید به این فکر کنید که چه شاخصه ای برای مشتریان شما از نظر موقعیت مکانی مناسب است و چگونه مشتریان بالقوه خود را به موقعیت مکانی خود متصل کنید.مکان به معنای راه هایی برای نمایش محصول شما به گروه های مشتریان است. از آنجایی که افراد بیشتری از اینترنت برای تهیه محصولات و خدمات استفاده می کنند، حضور دیجیتالی می تواند تفاوت بزرگی در موفقیت شما ایجاد کند.
- ارتقاء (Promotion)
ترفیع روشی است که یک شرکت در مورد آنچه انجام می دهد و آنچه می تواند به مشتریان ارائه دهد، اطلاع رسانی می کند.این شامل افزایش آگاهی، برندسازی ،تبلیغات، روابط عمومی، هویت سازمانی، مدیریت فروش، پیشنهادات ویژه در مورد شرکت، محصولات یا خدمات ارائه شده شما است. شما باید اطلاعاتی در مورد محصولات خود و دلایل استفاده از آنها ارائه دهید.
تبلیغات باید توجه را به خود جلب کند، جذاب باشد، پیامی ثابت بفرستد و – بالاتر از همه – به مشتری دلیلی بدهد که محصول شما را انتخاب کند نه محصول دیگری. تبلیغ موثر محصول یا خدمات شما برای موفقیت هر کسب و کاری بسیار مهم است.
- مردم (People)
شهرت برند شما در دستان کارکنان شماست. آنها باید به طور مناسب آموزش ببینند، انگیزه خوبی داشته باشند و نگرش درستی داشته باشند.مشتریان خوشحال، مدافعان عالی کسب و کار شما هستند.
استخدام افراد متخصص و مناسب برای موفقیت هر کسب و کاری مهم است. ارائه خدمات خوب به مشتریان گوش دادن و پاسخگویی به نیازهای آنها بسیار مهم است. هرکسی که با مشتریان شما در تماس باشد، تاثیری بر آنها خواهد گذاشت. بسیاری از مشتریان نمی توانند محصول یا خدمات را از کارکنانی که آن را ارائه می دهند جدا کنند، بنابراین افراد شما تأثیر عمیقی – مثبت یا منفی – بر رضایت مشتری خواهند داشت.
- روند (Process)
بسیاری از مشتریان دیگر صرفاً یک محصول یا خدمات را نمی خرند – آنها روی یک تجربه کامل سرمایه گذاری می کنند که از لحظه کشف شرکت شما شروع می شود و تا خرید و فراتر از آن ادامه می یابد. در این فرآیند لحظه به لحظه مشتریان را باید مشعوف کرد و آنها را راضی نگه داشت. اگر این اتفاق بیافتد شما شهرت خوبی به دست می آورید و مشتریان سفیران برند خواهند شد و کسب و کار شما رشذ خواهد کرد.
- شواهد فیزیکی (Physical Evidence)
انتخاب یک محصول یا خدمت ناآشنا برای مصرف کننده مخاطره آمیز است، زیرا آنها تا پس از خرید نمی دانند چقدر خوب خواهد بود. شما می توانید این عدم اطمینان را با کمک به مشتریان بالقوه برای دیدن آنچه می خرند کاهش دهید. اگر فضای کسب و کار دیجیتال یا فیزیکی شما مناسب نیست، چرا مشتری باید فکر کند که خدمات شما خوب است؟
شواهد فیزیکی یک سازمان باید مفروضات مشتری را تأیید کند. برای مثال برای فروش یک محصول خدمات مالی باید محیط رسمی آماده باشد در حالی که برای فروش سرگرمی تولد کودکان بایدفضایی شاد و رنگی مهیا باشد.
برخی از شرکت ها مشتریان را جذب می کنند و بازخورد آنها را می خواهند تا بتوانند از تجربه آنها در بهینه سازی شواهد فیزیکی استفاده کنند تا مشتریان بعدی تجربه بهتری داشته باشند.
اگرچه مشتری قبل از خرید نمی تواند خدمات را تجربه کند، اما می تواند با افراد دیگری که تجربه خدمات را دارند صحبت کند. شهادت آنها معتبر است،
هر یک از این اصول بازاریابی کلید موفقیت است. هیچ عنصری را نمی توان به صورت مجزا در نظر گرفت برای مثال نمی توانید یک محصول را بدون در نظر گرفتن قیمت یا نحوه رسیدن آن به مشتری توسعه دهید.
دیدگاهتان را بنویسید