تبلیغات دیجیتال

تعریف تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال است. هدف از تبلیغات معرفی محصول، سازمان و خدمت به مخاطبان هدف است. تبلیغات پل ارتباطی اطلاع رسانی بین سازمان و مشتریان است. تبلیغات دیجیتال یکی از راهکارهای تبلیغاتی است. کسب و کار می تواند از این روش برای ارسال پیام به طیف وسیعی از مشتریان استفاده کند.

به هرگونه تبلیغاتی که در فضای اینترنت اتجام شود تبلیغات دیجیتال، آنلاین و یا اینترنتی می گویند. تبلیغات آنلاین با استفاده از ابزارهای پیام رسانی نوین که از نوع دیجیتال هستند صورت می گیرد. این ابزارها قابلیت گستردگی بی نهایت دارند و محدود به یک موقعیت جغرافیای یا یک جامعه خاصی نمی باشد.

روش های تبلیغات دیجیتال

تبلیغات موتورهای جستجو SEM

تبلیغات موتورهای جستجو SEM یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است. هدف آن حضور در صفحه اول جستجو و همچنین افزایش بازدید یا ترافیک وب سایت است. در این روش بازاریابان به شرکت های موتور جستجو مثل گوگل، یاهو و … برای تبلیغات هزینه پرداخت می کنند تا وب سایت و یا محتواهای آن شرکت در صفحات جستجو در ردیف های اول قرار بگیرد.

با توجه به افزایش روزافزون خریداران و مخاطبان در فضای دیجیتال این روش به شرکت های تبلیغ دهنده کمک می کند تا بازدیدهای بیشتری نسبت به رقبا داشته باشند و هدفمندتر پیام خود را انتقال دهند.

در این روش تبلیغات متناسب با بودجه تبلیغ دهنده نمایش داده می شود. مسلمآ هر چه بودجه بیشتری برای این گونه تبلیغات ارائه شود نتیجه بهتری گرفته می شود. در بازاریابی موتورهای جستجو SEM تبلیغ دهنده هنگامی هزینه پرداخت می کند که وب سایت آن شرکت در معرض دید جستجو کننده قرار بگیرد یا بر روی آن کلیک کند و وارد وبسایت شود. از نمونه های بارز SEM می توان به تبلیغات گوگل ادز که با کلمه Ad در صفحات جستجو نشان داده می شود اشاره کرد.

در این روش از بازاریابی دیجیتال بازاریابان کمپین خود را طراحی کرده. بر اساس موضوع کمپین مورد نظر کلمات کلیدی که مشتریان احتمال جستجو کردن آنرا دارند مشخص می کنند و برای آن کلمات قیمت تعیین می شود. گوگل بنا به قیمت تعیین شده تبلیغات را درصفحات مختلف قرار می دهد. پرداخت به ازای کلیک PPC گفته می شود.

بهینه سازی موتورهای جستجو SEO
SEO یکی از راهکارهای تبلیغات دیجیتال است
سئو بخشی از تبلیغات دیجیتال است.

SEO هنر و علم رنکینگ بهتر سایت در صفحات جستجو است. جستجو در مرورگرها از طریق موتور های جستجو  یکی از راه حل های کلیدی انسان ها برای پیدا کردن جواب نیازهایشان در دنیای دیجیتال است. بازاریابان سعی می کنند تا برای افزایش بازدید و حضور در صفحه اول جستجو (SERP) از استراتژی سئواستفاده کنند. به قول بازاریابان به طور طبیعی Organic در صفحات اول قرار بگیرند.

موتورهای جستجو از یک الگوریتم تعریف شده بر اساس داده ها استفاده می کنند. طبق آن الگوریتم صفحاتی که این استانداردها را رعایت کرده باشد را از میان میلیون ها صفحه به ترتیب نمایش دهد.

سه فاکتور مهم در SEO

موتورهای جستجو سه فاکتور اساسی برایشان مهم است

 اولین فاکتور مهم لینک سازی درونی و خارجی است. هر چه تعداد لینک های ارجاع داده شده از سایت های مرجع و معتبر بیشتر باشد موتورهای جستجو به وب سایت اعتبار بیشتری می دهد. و مسلما امتیاز شما بیشتر خواهد بود. و هر چه لینک های داخلی سایت شما منسجم تر و هدفمندتر باشد این نیز باعث رنکینگ وب سایت شما خواهد شد.

دومین فاکتور مهم در بهینه سازی موتور های جستجو SEO محتوا است. موتورهای جستجو به محتوا اهمیت می دهند. هر چه محتوا بکرتر، آموزنده تر و ویژه باشد در اولویت قرار می گیرد.

سومین فاکتور مهم در بهینه سازی موتور جستجو SEO ساختار منسجم و دقیق کدنویسی است. ساختار کد نویسی صفحات HTML است. با رعایت این سه مشخصه اصولی وب سایت شما به صورت ارگانیک در صفحات اول جستجو دیده خواهد شد.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از استراتژی های جذاب بازاریابی دیجیتال که امروزه بسیار حائز اهمیت است بازاریابی شبکه های اجتماعی است. بازاریابی شبکه های اجتماعی به فرآیند تولید محتوا برای معرفی و تبلیغ محصول یا سرویس همزمان با تشکیل یک شبکه ای از مخاطبان هدف گفته می شود، که در نهایت منجر به جذب مشتری بیشتر به سمت کسب و کار شما می شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Media Marketing در مورد برقراری ارتباط با جامعه هدف در فضایی است که مشتریان با دوستان و آشنایان ارتباط برقرار می کنند و سبک زندگی ، علاقه ها و دوست داشتن هایشان را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. بنابراین حضور در شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه بسیار مهم است، بسیار حساس و خطرناک نیز می تواند باشد. شبکه های اجتماعی جایی است که مخاطبان هدف، شما را قضاوت کرده و به سرعت به آن واکنش نشان می دهند.

بازاریابان موفق می توانند با استفاده از شبکه های اجتماعی و تولید محتواهای هدفمند با مخاطبان هدف با میلیون ها نفر ارتباط برقرار کنند و آنان را با لایک کردن، به اشتراک گذاشتن و نظر دادن درگیر کنند. اما لازمه حضور موفق در شبکه های اجتماعی شناخت پلتفرم های اجتماعی و داشتن استراتژی هدفمند و تعریف شده است.

تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی به فرآیندی گفته می شود که شمامشتریان و مخاطبان را از طریق ارسال ایمیل مورد هدف قرار می دهید. بازاریابی ایمیلی به بازاریابان این امکان را می دهد تا مشتریان بیشتری را جذب کنند و اطلاعات ارزشمندی را برایشان ارسال کنند.

هدف از این بازاریابی ساخت ارتباطی قوی با مشتریان از طریق ارسال اطلاعات ارزشمند و سودمند در راستای آگاهی برند است. بازاریابان از این طریق تلاش می کنند تا همیشه نام برند را در ذهن مشتریان ثبت کنند. از این روش می توان اطلاعات جدید و به روز در مورد محصول، سرویس، و پروموشن ها و دیگر اخبار مفید و سودمند برا ی مخاطبان را ارسال کرد و با آنها در ارتباط بود.

در بازاریابی ایمیلی Email Marketing ، نیز استراتژی بازاریابی ایمیلی لازم است. شناخت مخاطب، چه پیامی را می خواهیم بگوییم، چرا این پیام را می گوییم، چگونه این پیام را بگوییم، از مخاطب چه نتظاری داریم، با ارسال پیام چه انتظاری در ذهن مشتری ایجاد می کنیم، چه قولی به مشتری می دهیم سوال های مهمی هستند که باید برای هر کدام جواب داشته باشیم. انتخاب عکس، انتخاب موضوع، نحوه نگارش و انتخاب کلمات در تبلیغات ایمیلی برای انتقال پیام بسیار مهم است.

بازاریابی تاثیرگذار

در بازاریابی دیجیتال یکی از استراتژی بازاریابی که در پیش روی بازاریابان است بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing  است. در این مدل، مدیران بازاریابی، برای انتقال پیام تبلیغاتی خود از افرادی استفاده می کنند که دارای طرفداران بسیاری هستند. این افراد می توانند در تصمیم گیری خریداران تاثیر بگذارند. در اصطلاح بازاریابی به این افراد اینفلوئنسر Influencer یا تاثیر گذار می گویند.

اینفلو ئنسرها افرادی هستند که برند شخصی خود را در طی زمان ساخته اند و با به اشتراک گذاری سبک زندگی، علایق، طرز تفکر، نوشته ها و موضوعات دیگر طرفدارانی را در شبکه های اجتماعی جذب کرده اند و می توانند بر روی آنها تاثیر بگذارند. اینفلوئنسرها در هر صنعتی وجود دارند و بازاریابان متناسب با صنعت و بازاری که نیاز دارند از این افراد برای انتقال پیام استفاده می کنند.

تبلیغات پیامکی

با توجه به اینکه هر گونه انتقال پیام از طریق ابزارهای دیجیتال نوعی بازاریابی دیجیتال محسوب می شود از این رو بازاریابی پیامکی SMS Marketing هم گونه ای از تبلیغات دیجیتال است. بازاریابی پیامکی هنگامی کارآیی دارد که شما می خواهید یک پیام ضروری را به مشتریان خود برسانید، پیام هایی از نوع یادآوری قرار ملاقات، به روز رسانی قوانین، تخفیف های ویژه، پیشنهادهای خاص و ….

تبلیغات پیامکی یک استراتژی تبلیغاتی دیجیتال است و در مواردی که بالا ذکر شد بهترین روش برقراری ارتباط با مشتریان از طریق ارسال پیامک است. این روش برای کسب و کارهای اینترنتی که از طریق فروشگاه های آنلاین فروش می کنند استراتژی بازاریابی موفقی است. پیامک هایی مانند تائید خرید، زمان ارسال، ارسال فاکتور، ارسال پروموشن ها و پیشنهاد های جذاب کوتاه مدت.

کسب و کارهای مسافرتی مانند آژانس های مسافرتی و شرکت های مسافرتی نیز از این استراتژی برای ارتباط با مشتریان و اطلاع رسانی های متنوع مانند زمان پرواز، مشخصات بلیط و … استفاده می کنند. شرکت ها و کسب و کارهایی که از سیستم نوبت دهی استفاده می کنند برای یادآوری زمان ملاقات از این روش برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می کنند.

نکات مهم در ارسال پیامک

هنگامی که از بازاریابی پیامکی برای ارتباط با مشتریان استفاده می کنید لازم است که اجازه ارسال پیامک را از آنها گرفته باشید. دومین نکته مهم در ارسال پیامک، زمان ارسال پیامک است . زمانی پیامک را ارسال کنسد که مزاحمتی برای مشتریان ایجاد نکنید. حتما در متن پیامک نام شرکت یا سازمان خود را اعلام کنید. در متن پیام نحوه ارتباط با شما CTA را یادآور شوید. پیامک و ایمیل دو کانال ارتباطی کامل کننده هم هستند.

در بازاریابی پیامکی ۲ گونه پیام ارسال می شود. اول پیام های عمومی است که مربوط به کمپین های تبلیغاتی (Campaign Message) می یاشد مانند کوپن تخفیف، حراج، محصول جدید و …. مدل دوم پیام های حسابی  (Transactional Message) است مانند صدور فاکتور، تائید خرید و … که این یپامک ها به شخص خاصی ارسال می شود.

در آخر

تبلیغات موتورهای جستجو، بهینه سازی موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل، پیامک های تلفنی، وب سایت، پادکست، از جمله این ابزارها هستند. بازاریابان تلاش می کنند تا با استفاده از این ابزارها ارتباط موثر با مشتریان را برقرار کنند. آنها را جذب کرده و به خریدار تبدیل کنند. سپس با پیگیری آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. یکی از مزایای بازاریابی دیجیتال، تعدد کانال های ارتباطی است که با شناخت هر کدام از کانال ها می توانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید

یکی دیگر از برترین مزایای تبلیغات آنلاین ، قابل سنجش بودن و اندازه گیری هر مرحله از بازاریابی است. می توان با تجزیه و تحلیل هر بخشی از آن ایرادهای ارتباط با مشتری را پیدا کرد و آنرا تقویت نمود. در این مدل از تبلیغات، تولید محتوا بسیار مهم است. زیرا که فقط با یک محتوای عالی می توان با مشتریان ارتباط برقرار کرد. مشتریان بر اساس جذابیت محتوا شما را انتخاب می کنند یا از شما فاصله می گیرند.

لینک های مفید:

شهرام موبد، مشاور و استراتژیست تبلیغات دیجیتال


دیدگاه‌ها

6 پاسخ به “تبلیغات دیجیتال”

  1. […] به معنی استفاده از تمامی ابزارها و فرصت های تبلیغاتی در فضای آنلاین و آفلاین است. با توجه به ظهور شبکه های اجتماعی و حضور […]

  2. […] تاکتیک‌های رولکس، از روش‌های سنتی گرفته تا تبلیغات دیجیتال، به‌علاوه رویکردهای منحصربه‌فرد این برند را بررسی […]

  3. […] های اجتماعی است. این مدل از تبلیغات زیرمجموعه استراتژی تبلیغات دیجیتال است. در نهایت هدف برقراری ارتباط سودمند با جامعه هدف و […]

  4. […] زیر مجموعه تبلیغات دیجیتال است. هنگامی که شما استراتژی تبلیغات دیجیتال را طراحی می کنید در صورت نیاز به تبلیغات ایمیلی هم توجه […]

  5. […] استفاده کنید. تبلیغات در شبکه های اجتماعی، وب سایت و تبلیغات دیجیتال کانال ها و ابزارهای مهم و کاربردی در بازاریابی پرسونال […]

  6. […] از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات دیجیتال و محتوای آنلاین برای رسیدن به مخاطبان هدف خود را در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *