ارزیابی برند فرآیند تعیین ارزش یک برند با استفاده از معیارهای مربوطه است که تأثیر برند را بر کاربران و مصرف کنندگان می سنجد. این شامل عوامل پولی و غیر پولی است.
وقتی در مورد ارزیابی برند صحبت می کنید در نگاه اول مهم نیست که دیگران در مورد شما چه می گویند. هر چه دیگران می گویند همه چیز نیست. آنچه مهم است ثبات است. کسب و کارهای بزرگ برای حفظ مشتری این استراتژی را انتخاب می کنند.
ثبات برند Brand Consistency
برندی موفق است که طول عمر داشته باشد. و در طول زمان با انعطاف پذیری ثبات خود را جفظ کرده باشد و با نیاز مشتریان به روز باشد.
ثبات برند نحوه ارائه پیام هایی است که سازمان با ارزش ها و ماموریت اصلی خود هماهنگ می کند و یک تجربه یکپارچه و منسجم به وجود می آورد. برندهای موفق همیشه در طول زمان جوهره برند خود را حفظ می کنند. چگونگی ارتباط با مشتری و تعهد به وعده های برند شما را قدرتمند می کند.
در دنیای دیجیتال امروز که رقابت بسیار است حذف نظرات دیگران کاری بسیار دشوار است. موضوعی که مهم است همسو شدن با نیازهای مشتری و یکپارچه سازی ارائه ارزش به مشتری است. اهداف، چشم انداز، ارزش و وعده پیشنهادی برند در ثبات برند و ارزیابی آن تاثیر دارد.
معماری برند Brand Architecture
فعالیت های تاثیر گذار در ثبات برند گسترده هستند. به ویژه برای تیم فروش، تیم بازاریابی و تیم خدمات مشتری و هر تیم دیگری صادق است. نگه داشتن و مدیریت همسو کردن این تیم ها نیازمند طراحی معماری برند مشخص است.
برندها ساختارهای مختلفی برای تعریف نحوه سازماندهی مسئولیت های برند دارند. سردرگمی داخلی، به هر طریقی، به مشتریان بالقوه نیز خواهد رسید. شفاف بودن معماری برند به سازمان در انتقال پیام برند کمک می کند.
اشکال رایج معماری برند
BRANDED HOUSE
ساده ترین شکل معماری برند Brand House است. در این ساختار شرکت دارای یک برند فراگیر و واحد است. شناسایی این برندها ساده است. اما با رشد سازمان مدیریت برند پیچیده می شود. نمونه های این ساختار می توان از گوگل، فدکس نام برد.
HOUSE OF BRANDS
در این شکل معماری برند اصلی عقب نشسته است و برندهای زیرمجموعه اجازه می دهد رشد کنند و بدرخشند. گاهی برندهای زیرمجموعه برای رقابت و پیروز شدن خودمختار عمل می کنند. در این ساختار زیر مجموعه ها مدیریت خودشان را انجام می دهند و این باعث محافظت ثبات برند اصلی می شود. هر چه برندهای کوچکتر بیشتر باشند مدیریت ثبات آنها آسان تر است. مثل شرکت گلرنگ و زیرمجموعه هایش.
HYBRID BRAND
این مدل از معماری برند شبیه ساختار HOUSE OF BRANDS است. هر کدام از زیر مجموعه ها هویت خودشان را دارند با این تفاوت که همه می دانند برند اصلی حمایت کننده چه شرکتی است. در این ساختار ثبات برند از بالا به پایین منتقل می شود. مثل برند سونی پلی استیشن.
ارزیابی برند فعلی
برای ارزیابی برند فعلی فعالیت هایی که انجام داده اید را بررسی کنید. برای انجام هر کاری که می خواهید انجام دهید نیاز است تا آگاهی کامل به فعالیت های برند تا به امروز داشته باشید. چه کمپین هایی راه اندازی شده است؟ تیم فروش در حین همکاری چه اقداماتی انجام داده اند؟ مشتریان و رقبا در مورد ما چگونه صحبت می کنند؟
پاسخ به این سؤالات و سوالاتی شبیه به آن شروع به ترسیم تصویری از مکان و چگونگی تأثیرگذاری برند خواهد کرد. مستندسازی این موارد به شناسایی نقاط ضعف شما کمک می کند و به شما امکان می دهد برنامه ای برای رسیدگی به آن مسائل داشته باشید.
هرچه اطلاعات شما دقیق تر باشد سازماندهی برند دقیق تر می شود. این اطلاعات مانند قطعات پازلی است که قراردادن آنها کنار یکدیگر مانع از تکرار اشتباهات گذشته می شود. در نهایت تصویری واضح از اقدامات بعدی خواهید داشت و ارزش برند را بیشتر می کند.
شهرام موبد، مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات ۳۶۰، استراتژیست تبلیغات دیجیتال
دیدگاهتان را بنویسید