بررسی تبلیغات رولکس به عنوان یکی از برندهای لاکچری و مطرح جهانی خالی از لطف نیست. محبوب ترین برند ساعت های مچی در میان افراد خاص و مطرح است. برند رولکس نیز مانند مرسدس بنز و دیگر برندهای قدرتمند در طول ۱ قرن عمر خود هنوز جایگاه ویژه ای در ذهن مشتریان دارد.
در این پست وبلاگ، علاوه به بررسی تبلیغات رولکس برخی از موفقترین تاکتیکهای رولکس، از روشهای سنتی گرفته تا تبلیغات دیجیتال، بهعلاوه رویکردهای منحصربهفرد این برند را بررسی میکنیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که چگونه این استراتژیها به شکلگیری رولکس به یکی از ساعتسازان پیشرو در جهان امروز کمک کرده است. امیدوارم کسبوکار شما بتواند از اتخاذ رویکرد آن سود ببرد.
تاریخچه برند رولکس ROLEX
هانس ویلسدورف Hans Wilsdorf بنیانگذار بلند پرواز رولکس در سال ۱۹۰۵ تصمیم گرفت تا اولین ساعت مچی ضد اب را طراحی کند. او باور داشت که ساعت علاوه بر زیبایی باید دقیق باشد. تلاش و باور او به نتیجه رسید.
در سال ۱۹۱۰ گواهینامه دقت کرونومتری ساعت مچی را از مرکز رسمی رتبه بندی ساعت سوئیس دریافت کرد. در سال ۱۹۱۴ به عنوان دقیقترین ساعت شناخته شد. این تلاش ادامه پیدا کرد تا در سال ۱۹۲۶ اولین ساعت مچی ضد آب و ضد غبار بنام اویستر OYSTER توسط رولکس وارد بازار شد و تحولی عظیم در صنعت ساعت رقم خورد.
انتخاب نام رولکس ROLEX
هانس ویلسدورف از ابتدا ذهن تبلیغاتی داشت. او در مورد انتخاب نام ROLEX می گوید چندین ماه حرف ها را کنار هم قرار می دادم تا اسمی پیدا کنم که در تمام زبان ها به راحتی خوانده شود. هانس برای خودش ۵ اصل را در انتخاب نام برند در نظر گرفت. و در نهایت از میان صدها اسم نام ROLEX را انتخاب کرد.
- کوتاه باشد و بیشتر از ۵ حرف نباشد.
- به آسانی در تمام زبان ها تلفظ شود.
- خوش آوا باشد.
- در ذهن ماندگار باشد.
- هنگامی که روی صفحه ساعت قرار می گیرد ظاهری زیبا داشته باشد.
حال اگر بخواهم استراتژی تبلیغات این برند را بررسی کنم نکته اول انتخاب نام است. الگویی برای کسب و کارهایی که می خواهند شروع کنند. بلند پروازی، ایمان، نوآوری و هدفمند بودن هانس از ابتدا برند رولکس را جهانی کرد. روند انتخاب نام برای محصولات برند ادامه پیدا کرد و هر کدام از محصولات نامی به یادماندنی و تاثیر گذار دارند.
انتخاب لوگوی رولکس ROLEX
لوگوی رولکس یکی از شناخته ترین لوگوهای مطرح برندهای موفق جهانی است. تاج طلایی در بالای نوشته رولکس سبز رنگ. تاج نمادی از قدرت و استحکام و رنگ سبز نماد موفقیت، آرامش و کامیابی است. هانس باور داشت که رولکس نماد کیفیت، دقت و استحکام است. این لوگو بیش از یک قرن است که تغییر نکرده است.
شعار تبلیغاتی رولکس ROLEX
شعار اصلی رولکس ROLEX “تاجی برای هر موفقیت” است
A Crown For Every Achievement
وقتی به روند نامگذاری، طراحی لوگو و شعار تبلیغاتی برند رولکس دقت می کنم به این نتیجه می رسم که همه آنها یکپارچه است. هر کدام در یک راستا تکمیل کننده هم هستند. دقت، استحکام، زیبایی، اعتماد، پیشرفت و حس خوب را انتقال می دهند.
برند رولکس در طی سالیان ثبات و جوهره خود را حفظ کرده است. به وعده هایی که داده است عمل کرده است. به مشتریان ارزش داده است. همراه با سلیقه نسل ها تغییر کرده است. شاخصه های برند را با دقت زیر نظر داشته است.
استراتژی تبلیغاتی رولکس ROLEX
یکی از روش های تبلیغاتی برند رولکس حضور در مسابقات ورزشی لاکچری است. تنیس، گلف، قایقرانی، اسب سواری، اتومبیل رانی مسابقاتی هستند که رولکس همیشه حضور دارد و در تبلیغات سرمایه گذاری می کند. استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی رولکس از بدو تاسیس اینفلوئنسر مارکتینگ بوده است. از سلبریتی های منتخب زمانه به عنوان سفیران برند برای تاثیر گذاری بهره برده است.
این استراتژی تبلیغاتی از سال ۱۹۲۷ شروع شد. بعد از ثبت اختراع اولین ساعت مچی ضد اب OYSTER، رولکس کمپین تبلیغاتی عبور از کانال مانش را توسط شناگر جوان انگلیسی به نام مرسدس گلیتز با ساعت رولکس اجرا کرد. ادعای ضد آب بودن ساعت تثبیت شد. بعد از ۱۰ ساعت شنا ساعت هنوز دقیق کار می کرد.
کمپین تبلیغاتی بعدی در سال ۱۹۳۳ به نام پرواز بر فراز کوه اورست موفق شد. اولین گروه کاوش اعزامی که بر فراز اِورست پرواز کرد مجهز به ساعتهای Oyster رولکس بود. اعضای گروه از عملکرد این ساعتها بسیار راضی بودند.
سر مارکوم کمپل در سال ۱۹۳۵ با رولکس رکورد سرعت در اتومبیلرانی را زد و لقب پادشاه سرعت را مال خود کرد.
رازهای استراتژی بازاریابی رولکس ROLEX
بیش از یک قرن است که رولکس به خاطر ساعت های لوکس خود مشهور است. و استراتژی های بازاریابی پیچیده آن به این برند اجازه داده است تا در صنعت بسیار رقابتی باقی بماند. بررسی تبلیغات رولکس به عنوان برند پیشرو در صنعت ساعت به روند برندینگ کسب و کارها کمک می کند.
استراتژی بازاریابی سنتی
روش بازاریابی سنتی یکی از استراتژی های بازاریابی برند رولکس است که دهه ها از آن استفاده کرده است. تبیلغات چاپی، حمایت مالی (اسپانسر) و تبلیغات TVC.
رولکس همچنان از تبلیغات چاپی در مجله های به خصوص ورزشی و موفقیت استفاده می کند. با این روش همچنان به عنوان نماد موفقیت و پیشرفت در ذهن مشتریان هویت خود را ثبت می کند. روش اسپانسری یا همان حمایت مالی از ورزش هایی که همراه با رولکس پیشرفت کرده اند. ورزش های تنیس، اتومبیل رانی، قایق سواری، گلف که به نوعی خود را مالک این ورزش ها می داند. و روش تبلیغات از شبکه های تلویزیونی در برنامه هایی که این مسابقات را نشان می دهند.
استراتژی بازاریابی دیجیتال
برند ROLEX با حفظ رویکرد تبلیغات سنتی، برای جذب مشتریان جدید و وفادار، حفظ مشتریان فعلی و آگاهی برند از روش بازاریابی دیجتال در سطح گسترده استفاده می کند.
بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Media Marketing
اکتشاف، نوآوری، خلاقیت، تغییر، تمایز، سرعت، موفقیت، حمایت, DNA برند ROLEX است. شبکه های اجتماعی فرصتی به برندها داده است که در طول تاریخ تبلیغات بی نظیر است. رولکس با حفظ ماهیت برند، حضوری هدفمند و یکپارچه در شبکه های اجتماعی Social Media مانند لینکداین، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب، فیس بوک دارد.
این روش بازاریابی و تبلیغات به برند رولکس فرصت تعامل با مشتریان به طور مستقیم را در شبانه روز داده است. فرصتی که باعث می شود با مشتریان ارتباط وفادار برقرار کنند و پیام را بدون واسطه انتقال دهند.
بازاریابی تاثیرگذار Influencer Marketing
رولکس فرصت های تبلیغات دیجیتال از دست نمی دهد. از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کند. با چهره های مشهور صنعت سرگرمی مانند بازیگران، ورزشکاران، نوازندگان و مدل ها همکاری می کند. افتخارات، ارزش ها و وعده های برند را از طریق آنها به عرصه نمایش می گذارد. این سفیران با افتخار از مالکیت برند رولکس بر روی دستانشان در شبکه های اجتماعی تائید رضایت می کنند.
تبلیغات دیجیتال Online Advertising
استفاده هدفمند از رسانه اینترنت WWW برند رولکس را همچنان در صدر رقبا نگه داشته است. بهینه سازی موتور جستجو SEO، تبلیغات کلیکی SEM، وب سایت و حضور در سایت های خبری، ورزشی و سرگرمی جهان.
در کنار استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی برند رولکس ۳ استراتژی مدیریتی مخصوص به خود دارد.
استراتژی بازاریابی مدیریتی رولکس ROLEX
- تولید تعداد محدودی از ساعت های خاص Limited Edition Watches.
این مدل ها با هدف جذب مخاطبان خاص VIP تولید می شوند و کلکسیونرها خریدار کنونی برند هستند. این استراتژی باعث می شود تا محصولات دیگر به فروش برسد.
- تائید برند توسط سلبریتی های سینمایی، ورزشی، هنری و سیاسی از استراتژی های منحصربه فرد برند ROLEX است Celebrity Endorsements.
رولکس با پیوند دادن خود با افراد مشهو، قدرت ستاره ای به دست آورده است. و از آن برای افزایش شناخت برند و دستیابی به مخاطبان جدید در سراسر جهان استفاده کند.
- استراتژی شراکت Strategic Partnerships.
رولکس با سازمان های مختلف شراکت های استراتژیک ایجاد کرده است. برای مثال با کمپانی مرسدس بنز در مسابقات فرمول ۱ شریک شده است. این مشارکت به هر دو برند کمک می کند تا یکدیگر را تبلیغ کنند و وجه مشترک هویت برندشان (دقت، ظرافت، استحکام، تمایز، شهرت) را به عرصه نمایش بگذارند. و موقعیت خود را به عنوان پیشرو در صنعت تثبیت کنند.
تبلیغات ۳۶۰ درجه رولکس ROLEX
رولکس یک رویکرد تبلیغات ۳۶۰ درجه را به کار می گیرد و از تاکتیک های دیجیتال و سنتی استفاده می کند. هدف اصلی آنها ایجاد آگاهی از برند، ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان و تاکید بر کیفیت محصولاتشان است. و به شدت به جوهره برند خود وفادار و متعهد است.
علاوه بر این، ROLEX از طریق برنامههای وفاداری مشتری مانند «Crown Club» از بازاریابی دهان به دهان استفاده میکند و به اعضا برای اشتراکگذاری محتوای آنلاین رولکس پاداش میدهد. همه این استراتژی ها به آنها کمک می کند تا شهرت خود را به عنوان یکی از شناخته شده ترین برندهای ساعت لوکس در جهان امروز حفظ کند.
مشتریان هدف رولکس ROLEX چه کسانی هستند؟
بازار هدف رولکس افراد و کلکسیونرهای ثروتمندی است که از اعتبار، مهارت و تجمل این برند قدردانی می کنند. این شرکت به طیف گسترده ای از مشتریان از جمله تاجران حرفه ای، افراد مشهور، ورزشکاران، نمادهای مد، علاقه مندان به تماشای ساعت و غیره پاسخ می دهد. رولکس همچنین برای کسانی که به دنبال یک قطعه سرمایه گذاری هستند
نتیجه گیری
درک استراتژی و بررسی تبلیغات رولکس برای هر صاحب کسب و کار، کارآفرین یا فرد مشتاق به بازاریابی و تبلیغات نیاز است. می تواند بینش ارزشمندی در مورد هدف قرار دادن طراحی و ایجاد یک نام تجاری موفق ارائه دهد. با مطالعه روش های رولکس برای دستیابی به مخاطبان خود و ایجاد یک تصویر نمادین، می توانید خدماتی را در نظر بگیرید که چگونه به فرد خود را برای تبلیغ محصول یا خود ایجاد کنید.
علاوه بر این، درک استراتژی های رولکس به شما این امکان را می دهد که با به روز ماندن از روندهای صنعت برای رقابت در بازار امروز، از رقبا جلوتر بمانید. رولکس با استراتژی های بازاریابی موثر خود را به عنوان یک رهبر در بازار ساعت های لوکس تثبیت کرده است. آنها با استفاده از ترکیبی از روش های تبلیغاتی دیجیتال و مرسوم، به طور موثر با جمعیت هدف خود ارتباط برقرار کرده اند.
تبلیغات متمایز رولکس بدون شک نقش مهمی در موفقیت مداوم آن به عنوان یکی از شناختهشدهترین برندهای ساعت امروزی داشته است. استراتژی بازاریابی رولکس ثابت می کند که وقتی به درستی انجام شود، هر برندی می تواند با دستیابی موثر به مخاطبان مورد نظر خود موفق شود.
شهرام موبد، مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات ۳۶۰، استراتژیست تبلیغات دیجیتال
دیدگاهتان را بنویسید