تبلیغات-شبکه های اجتماعی

راهنمای کامل تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مطالعه راهنمای کامل تبلیغات در شبکه های اجتماعی در ایجاد سرنخ، افزایش تبدیل، افزایش آگاهی از برند، تعامل با مشتریان هدف و تدوین استراتژی تبلیغات کمک می کند.

تعریف شبکه اجتماعی Social Media

رسانه های اجتماعی فناوری دیجیتالی هستند که امکان به اشتراک گذاری ایده ها و اطلاعات از جمله متن و تصاویر را در جوامع مجازی فراهم می کند. فیس‌بوک، اینستاگرام، پلتفرم X (توئیتر سابق)، تیک تاک، یوتیوب و لینکداین از جمله شبکه های اجتماعی برتر جهان هستند. بیش از 4.7 میلیارد نفر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که برابر با 60 درصد جمعیت جهان است.

محتواهای این رسانه ها توسط کاربر تولید می شود. از طریق لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، نظرات و بحث‌ها تعامل و ارتباط بین کاربران شکل می گیرد. به دلیل سهولت اشتراک گذاری نظرات و عقاید این پلتفرم ها به کسب و کارها اجازه می دهد تا جامعه هدف مورد نظر را بسازند. حضور هدفمند با استراتژی تبلیغات و بازاریابی دقیق و منسجم در گسترش و توسعه کسب و کار تاثیر بی نظیری دارد.

هدف اصلی شبکه های اجتماعی تعامل و برقراری ارتباط کاربران با دوستان، فامیل و افراد دیگر بود اما به سرعت گسترش یافت و اهداف تغییر کرد. در حال حاضر هدف اصلی این شبکه ها جامعه سازی است. برندها و شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک از این فرصت استفاده می کنند و قدرتمند تر می شوند. انتخاب اول کاربران به خصوص نسل Z برای دستیابی به اخبار و اطلاعات شبکه های اجتماعی است.

برند های مطرح و قدرتمند جهانی از قدرت شبکه های اجتماعی برای برقرای ارتباط با جانعه هدف در لحظه استفاده می کنند. پیام ها، نوآوری ها، محصولات و اهداف خود را با مخاطبان به اشتراک می گذارند و از آنها بازخورد می گیرند. با نظر و نیازهای جامعه آشنا می شوند و در نهایت برای رفع نیاز آنها برنامه ریزی می کنند.

راهنمای کامل شبکه های اجتماعی شما را با چگونگی تبلیغ در رسانه های اجتماعی آشنا می کند. فرصت را از دست ندهید.

شبکه های اجتماعی برتر

فیس بوک Facebook

پلتفرم فیس بوک با بیش از ۲ میلیارد کاربر در جهان در صدر جدول است. کسب و کارهایی که می خواند در بازار خارج از ایران فعالیت داشته باشند حما از این رسانه استفاده کنند. متاسفانه در ایران به دلیل فیلتر کارآیی ندارد. پیشنهاد دیگر اینکه از طریق این رسانه می توان با جامعه ایرانی در اقصی نقاط جهان در ارتباط بود و با استراژی Brand Awareness تبلیغات انجام داد.

تیک تاک TikTok

TikTok پلتفرمی سرگرم کننده و جذاب برای نسل Z و بعد از آن که با ۱ میلیارد کاربر در جایگاه دوم است. ویدیوهای کوتاه و سرگرم کننده با هدف اشتراک گذاری برای این پلتفرم کارساز است. در ایران نیز این رسانه با اینکه فیلتر است طرفدارهای جوان بسیاری دارد. حضور در این شبکه برای کسب و کارهایی که آینده نگر هستند و شروع فرآیند برندینگ هستند پیشنهاد می شود.

اینستاگرام Instagram

شبکه اجتماعی اینستاگرام محبوب ترین پلتفرم اجتماعی در ایران است. علی رغم فیلتر بودن در صدر است. برندها و کسب و کارها در ایران از این فرصت استفاده کرده و حضوری فعال و گسترده در آن دارند. یکی از مهمترین رسانه تبلیغاتی است که برندها برای ارتباط با جامعه هدف و تعامل با مشتریان از آن استفاده می کنند.

لینکداین LinkedIn

شبکه اجتماعی LinkedIn بهترین پلتفرم برای معرفی شرکت، محصول و برند برای ارتباط با برندهای دیگر است B2B. شبکه ای تخصصی برای افراد حرفه ای که می خواهند توانایی ها و مهارت هایشان را به عرصه نمایش بگذارند. اگر می خواهید شبکه ای از فعالان صنعت داشته باشید از این پلتفرم استفاده کنید.

یوتیوب YouTube

بزرگترین شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری ویدیو در جهان است. بازاریابی ویدیویی یکی از مطرح ترین روش بازاریابی و تبلیغات برای جذب جامعه هدف است. مخاطین ترجیح می دهند برند شما و محصولات را ببینند و آنرا حس کنند. YouTube این فرصت را به وجود آورده است تا شبکه مجازی مختص خود را رایگان داشته باشید و با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنید.

ایکس X

شبکه اجتماعی X که توئیتر قدیم است با هدف به اشتراک گذاری پیام های کوتاه تبلیغاتی و هدفمند طراحی شد. بهترین روش برای انتقال پیام و به اشتراک گذاری پیامهای تبلیغاتی است. بسیاری از سیاستمداران، هنرمندان و برندهای مطرح از این رسانه برای انتقال اخبار و پیام های تبلیغاتی استفاده می کنند.

از دیگر شبکه های اجتماعی می توان از واتس اپ Whatsapp، تلگرام Telegram، پینترست Pinterest، ردیت Redit و کلاب هاوس Clubhouse نام برد.

از جمله شبکه های اجتماعی ایرانی می توان از آپارات، ایتا، روبیکا، بله و سروش نام برد.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

فعالیت هایی که برای معرفی برند با هدف تعامل در شبکه های اجتماعی انجام می دهید همان تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. این مدل از تبلیغات زیرمجموعه استراتژی تبلیغات دیجیتال است. در نهایت هدف برقراری ارتباط سودمند با جامعه هدف و کسب سود بیشتر است.

بازاریابی و تبلیغات در رسانه های اجتماعی در رشد، توسعه و بقای برند تاثیر زیادی دارد و ارزشمند و مفید است. به آسانی و بدون واسطه با مخاطبان ارتباط برقرار می کنید آنها را به چالش می کشید. نیازهای آنان را درک می کنید و هر لحظه می توانید به روز باشید.

هر کدام از رسانه هایی که نام برده شد مخاطبان خاص خود را دارد. همچنین هر کدام از آنها محتوای مخصوص به خود را می خواهد. بنابراین هنگام طراحی و تدوین استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی مناسب با هر رسانه استراتژی خاص تعریف کنید.

فواید تبلیغات در شبکه های اجتماعی

افزایش آگاهی برند

رسانه های اجتماعی به سرعت می تواند برند را محبوب کند. مواردی مانند نظرات، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، پست‌های مجدد و ذخیره‌ها آگاهی از برند را افزایش می‌دهند. با استراتژی تبلیغاتی هدفمند و تولید محتواهای ارزشمند می توانید تعامل را افزایش دهید.

تولید سرنخ Lead و افزایش فروش
یک راه ساده برای بهبود تولید سرنخ، افزایش تبدیل و افزایش فروش تبلیغ واشتراک گذاری محصولات در رسانه های اجتماعی است. شما برای افرادی تبلیغ می کنید که با دنبال کردن حساب شما با شما در ارتباط هستند.

تولید محتوا، ارتباط زنده با مشتریان، درج لینک وب سایت در پروفایل، طراحی بصری، فروش محصولات، جواب به نظرات، برگزاری مسابقه و طراحی کمپین های تبلیغاتی هدفمند روش های برندینگ در رسانه های اجتماعی است.

برقراری ارتباط صمیمی با جامعه هدف

تعامل و ارتباط با مشتریان در رسانه های اجتماعی باعث استحکام روابط شما با جامعه هدف می شود. هر چه این ارتباط صمیمی تر و دوستانه تر باشد وفاداری مشتریان به شما پایدارتر می شود. تمام مدت با آنها در ارتباط باشید و سریع به سوالات آنها جواب دهید. آنها را به چالش بکشید تا نیازهایشان را اعلام کنند.

از رقبا یاد بگیرید

رقبا را بررسی کنید و از آنها یاد بگیرید. به صفحات رقبا بروید، تبلیغات آنها را مورد بررسی قرار دهید. نیازهای دنبال کنندگان را بخوانید. نظرات آنها را دنبال کنید. ببینید رقبا چگونه با مشتریان در تعامل هستند. محصولات و استراتژی تبلیغات و بازاریابی رقبا را رصد کنید و مورد ارزیابی قرار دهید.

چگونه استراتژی تبلیغاتی طراحی کنید؟

مشخص کردن اهداف

اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی رسانه های اجتماعی مشخص کردن اهداف است. اطمینان حاصل کنید که آنها با اهداف کلی کسب و کار شما همسو باشند. اهداف می توانند آگاهی از برند باشد. فروش محصول باشد. هدایت مشتریان به وب سایت و افزایش ترافیک باشد. افزایش تعامل و برقراری ارتباط باشد و یا بهبود رضایت مشتری باشد.

تحقیق در مورد پرسونا مخاطب هدف

شما اهداف را مشخص کردید. بعد از آن مرحله انتقال اهداف به مشتریان است. اینکه چگونه با مشتریان تعامل ایجاد کنید نیازمند شناخت مشتریان و جامعه هدف است. اهداف بدون درک نیاز مشتری بیهوده است. بنابراین در مورد مشتریان تحقیق کنید. نیاز آنها را درک کنید. از لحاظ جغرافیایی، روانشناسی و جمعیت شناسی مشتریان را تقسیم بندی کنید. با شناخت مشتریان می توانید محتوای جذاب برای آنان تولید کنید.

انتخاب بهترین رسانه اجتماعی

هر کدام از شبکه های اجتماعی کاربرد خاص خود را دارند و مخاطبان هر کدام از آنها به دنبال موضوعی خاص هستند. بنابراین در استراتژی تبلیغاتی حتما متناسب با مخاطبان و هدفی که دارید رسانه مناسب را انتخاب کنید. برای مثال برای جذب نسل Z از تیک تاک TikTok، برای آگاهی برند از اینستاگرام، برای فروش به کسب و کار B2B از لینکداین استفاده کنید.

شاخصه های کلیدی KPI را مشخص کنید

شاخصه های کلیدی از تبلیغات در شبکه های اجتماعی را مشخص کنید.

  • افزایش فالور و دسترسی به مخاطبان بیشتر
  • تعداد کللیک و بازدید از پست
  • افزایش فروش
  • افزایش تعامل مانند لایک، اشتراک گذاری و ذخیره سازی
  • بازخورد هشتگ
شناخت رقبا

بررسی و تحلیل رقبا و شناخت آنها از مهمترین کارهایی است که باید انجام شود. چگونه آنها تبلیغ کرده اند؟ مشتریان در مورد آنها چه می گویند؟ رقبا به مشتریان چه جوابی داده اند؟ رضایت مشتریان چقدر است؟ محصولات رقبا چیست؟ و سوالات بسیاری که در مورد رقبا باید جواب بدهید تا بتوانید یک استراتژی تبلیغاتی منحصر به فرد داشته باشید.

تولید محتوای منحصر و یکتا

کسانی که جامعه هدف شما هستند به طور حتم رقیبان شما را هم دنبال می کنند. مشتریان هر لحظه شما را با رقبا مقایسه می کنند، سپس تصمیم می گیرند که چه برندی را انتخاب کنند. ارزش ها و وعده هایی را که شما می دهید را بررسی می کنند و گزینه ای را انتخاب می کنند که نیازشان را برآورده کند.

زمانبندی منظم برای اشتراک گذاری

محتواهای تولید شده را بر اساس نظم زمانی به اشتراک بگذارید. برای تولید و به اشتراک گذاری محتوا استراتژی داشته باشید.

بازبینی و تحلیل

هر اقدامی که انجام می دهید تحلیل و تجزیه کنید. دنیای مجازی با سلیقه مخاطبان در حال تغییر است. هیچ روندی ثابت نیست. برای همین طبق یک برنامه ریزی فعالیت های تبلیغاتی را ارزیابی کنید تا با مخاطبان به روز باشید.

میلیون ها مشتری در لحظه منتظر آشنایی با برند شما هستند. فرصت را از دست ندهید. با طراحی استراتژی تبلیغاتی قدرتمند به آنها خود را معرفی کنید.

شهرام موبد، مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات ۳۶۰، استراتژیست تبلیغات دیجیتال


دیدگاه‌ها

5 پاسخ به “راهنمای کامل تبلیغات در شبکه های اجتماعی”

  1. […] اهمیت است بازاریابی شبکه های اجتماعی است. بازاریابی شبکه های اجتماعی به فرآیند تولید محتوا برای معرفی و تبلیغ محصول یا […]

  2. […] یکی از تکنیک های روانشناسی در تبلیغات است. که به خصوص در شبکه های اجتماعی بسیار کاربرد دارد. استفاده از اینفلوئنسرها، سلبریتی […]

  3. […] ظهور شبکه های اجتماعی ارتباط بین انسان ها با یک کلیک انجام می شود. با لایک […]

  4. […] دانش، مهارت ها و بینش شما و آموزش به مخاطبان است. رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهند که با جامعه هدف خود درگیر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *