دیوید اگیلوی David Mackenzie Ogilvy

دیوید اگیلوی سال ۱۹۱۱ در بریتانیا متولد شد.او نامی آشنا و چهره ای ماندگار برای اهالی صنعت تبلیغات است. اغلب او را با عنوان  پدر تبلیغات مدرن می شناسند. وی تبلیغات را تجاری کرد و با خلق جملات تاثیر گذار تبلیغاتی، مردم را برای خرید ترغیب کرد.

 او هنر تبلیغاتی خود را از دهه ۱۹۴۰ به بعد توسعه داد و در طول زندگی حرفه ای خود نه تنها به یکی از معتبرترین خالقان تبلیغات تبدیل شد، بلکه کتاب های بسیار ارزشمند و کاربردی در صنعت تبلیغات نوشت. از معروف ترین آثار او می توان به کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی Confessions of an Advertising Man اشاره کرد.

آژانس تبلیغاتی دیوید اگیلوی

سفر این غول تبلیغات به سمت بازاریابی فراتر از جذابیت و بررسی است. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه آکسفورد، در سال ۱۹۳۸ به ایالت نیو یورک مهاجرت کرد تا در آژانس تبلیغاتی Mather & Crowther کار کند و در آنجا اولین تجربه حرفه ای خود را در دنیای تبلیغات به دست آورد. در سال ۱۹۴۹، او آژانس تبلیغاتی خود – Ogilvy, Benson & Mather – را با ۶۰۰۰ دلار تأسیس کرد. این آژانس امروزه به یکی از مهم ترین آژانس های تبلیغاتی جهان تبدیل شده است. حرفه اوگیلوی پر از موفقیت و نام های بزرگ بود.

بینش اگیلوی به تبلیغات  

شما یک محصول نمی فروشید، بلکه یک احساس را می فروشید. مشتریان احمق نیستند به آنها احترام بگذارید.  

تبلیغات باید بر پایه اصول علمی و روانی باشد. او می گوید با مشاهده رفتار مصرف کننده و درک نیازها و ارائه راه حل و رفع نیاز مصرف کنندگان می توان تبلیغ تاثیر گذار خلق کرد. این تکنیکی است که امروزه در بازاریابی و تبلیغات  از آن استفاده می شود و کاملاً قابل اجرا است. تاثیرگذارترین تبلیغ از درک حقایق خلق می شود و در نهایت مشتری سود می کند.  

تمرکز روی مشتری

برای خلق یک اثر تبلیغاتی تمام تمرکز باید روی مشتری باشد. نیازها و خواسته های مشتریان را درک کنید و متناسب با آن تبلیغ کنید. این قانون، امروزه بدیهی است.

با احساسات بازی کنید

تمرکز بر احساسات مشتری به اوگیلوی کمک کرد تا نه تنها از نظر منطقی بلکه در سطح احساسی نیز به افراد دسترسی پیدا کند. این امر به تبلیغات او حس شخصی تری بخشید و آنها را برای بینندگان به یاد ماندنی تر کرد.

ایده ها را بدون قضاوت مطرح کنید

بهترین ایده ها در ابتدا به عنوان یک شوخی مطرح می شوند. همکاران و سازندگان خود را تشویق کنید  تا در کمپین های خود تا آنجا که می توانند شوخ طبع باشند و ایده ها را قضاوت نکنند.. تمایل او به طنز در ایجاد کمپین های خلاقانه و بدیع موثر بود.

مشتریان را به چالش بکشید

 پدر تبلیغات معتقد بود که به جای تلاش برای جلب توجه، بهتر است مشتری را با موضوع درگیر کند. آنها را به چالش بکشید. به نظرات مشتریان گوش دهید. سوال هایشان را جواب دهید. مشکلاتشان را حل کنید.

مشتری را دست کم نگیرید

مشتری باهوش است و باید به او احترام گذاشت. تبلیغات نباید بر اساس حدس و گمان باشد، بلکه باید بر اساس مشاهده و حقایق باشد. علاوه بر نیاز به شناخت مشتری و ترجیحات آنها یک پیام تبلیغاتی باید واضح، قابل درک و در نتیجه اقدام خرید را باعث شود.

چگونه یک آژانس تبلیغاتی را مدیریت کنیم؟

مدیریت آژانس تبلیغاتی مانند مدیریت یک سازمان خلاق، یک آزمایشگاه تحقیق، یک مجله، یک دفتر معماری یا یک آشپزخانه عالی است. برای مدیریت یک آژانس تبلیغاتی تمیزی، نظم و زیبایی حرف اول را می زند. تمام نوشته ها و کمپین ها قبل از ارسال به مشتری باید مورد ارزیابی و بررسی دقیق شود و در صورت نیاز دوباره طراحی و بازنوییسی شود. کار تبلیغات زمان ندارد، روز و شب باید فکرد و خلاق بود تا به ایده نهایی رسید. اگر مشتری را بخش ضروری خود بدانید هرگز مشتری را از دست نمی دهید. برای موفقیت در مدیریت یک آژانس تبلیغاتی لازم است که گروهی از خلاقان را گردهم بیاورید. در یک آژانس تبلیغاتی تمام گروه مانند دکترها شبانه روز باید در دسترس باشند.

با کارمندان صحبت کنید
  • لازم است سالیانه یکبار در یک روز مناسب به عنوان مدیر آمار و اطلاعات عملکرد شرکت را برای کارمندان شرح دهید و در آخر هر آنچه که از کارمندان توقع دارید بیان کنید.
  • افرادی را تحسین می کنم که سخت کار کنند تا نیازی به استخدام افراد بیشتر نباشد، با سخت کار کردن سود شرکت بیشتر می شود و در نتیجه سود بیشتری بین کارمندان تقسیم می شود
  • افرادی را تحسین می کنم که خلاق باشند و مغز اول باشند و ایده های نو داشته باشند و همچنین در کنار آن صداقت فکری نیز داشته باشند
  • افرادی را تحسین می کنم که با عشق و علاقه کار را انجام می دهند، اگر کارتان را دوست ندارید بهتر است دنبال کار دیگری باشید.
  • در این شرکت اگر خواستید ازدواج کنید، مسلما یکی از شما باید کار رار ترک کنید، ترجیحا همسر زن که برود از بچه مراقبت کند.

فلسفه تبلیغاتی پدر تبلیغات

فلسفه تبلیغاتی Ogilvy از این چهار اصل اساسی پیروی می کرد:

  • درخشش خلاق
  • تحقیق
  • نتایج واقعی برای مشتریان
  • انضباط حرفه ای

شهرام موبد، مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات ۳۶۰، استراتژیست تبلیغات دیجیتال


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *