اصول اولیه تبلیغات از بدو آن تا به امروز تغییرات زیادی نکرده است. اما ساختار آن و ابزارهای انتقال پیام متناسب با تکنولوژی و تغییرات به روز شده است. بر کسی پوشیده نیست که تبلیغات در دو دهه گذشته پیچیده تر شده است. با وجود رسانه های جدید مانند اینترنت، شبکه های اجتماعی، تلفن همراه و ایمیل، هیچ کمبودی برای انتقال پیام شما وجود ندارد. علاوه بر آن رسانه های سنتی مانند چاپ، رادیو، پست مستقیم و تلویزیون را نیز اضافه کنید.
در اینجا چندین مورد از اصول اولیه تبلیغات ذکر شده است که رعایت آنها در طراحی استراتژی تبلیغاتی کمک می کند.
درک مخاطب
این کاملاً حیاتی است. اول از همه شما باید بدانید که میخواهید با پیام خود به چه کسانی دسترسی پیدا کنید، نیازها و خواستههای آنها چیست و به چه رسانهای مراجعه میکنند. مشتریان خود را تقسیم بندی کنید. سپس اولویت بندی کنید زیرا که همزمان با همه نمی توانید در ارتباط باشید. نیازهای آنان را بررسی کنید. مخاطب را درک کنید.
AIDA را به خاطر بسپارید
هر تبلیغی باید تلاش کند تا اصل AIDA را برآورده کند.
توجه Attention
به اندازه کافی قانع کننده باشید تا توجه مشتری بالقوه را جلب کنید و مشتریان فعلی را نگه دارید. مصرف کنندگان امروزی با تبلیغات بمباران می شوند. برای متمایز شدن، تبلیغات شما باید در چند ثانیه اول چشم نواز باشد و جلب توجه کند. این را می توان از طریق تصاویر خلاقانه، تیترهای جذاب، هدفمند و قدرتمند انتقال دهید. تبلیغاتی که باعث آگاهی برند شود.
علاقه Interest
در مشتریان ایجاد علاقه کنید. با آنها در ارتباط باشید. آنها را درک کنید. محتوایی بنویسید که مخاطب از خواندن آن تجربه و حس خوبی به دست آورد. محتوا را به گونه ای قاب بندی کنید که خواننده تمایل به ادامه خواندن داشته باشد. در این مرحله هر چه اطلاعات بیشتری بدهید شانس موفقیت شما بیشتر می شود. از کلیشه ها، اصطلاحات و کلمات بی معنی پرهیز کنید.
تمایل Desire
مشتری را علاقه مند کردید حالا نوبت به انگیزه دادن و تائید گرفتن از مشتری است. مزایای محصول یا خدمات خود را که باعث می شود مردم تمایل به خرید داشته باشند را مشخص کنید.از افراد تأثیر گذار استفاده کنید. از مشتریان فعلی بخواهید در مورد شما بگویند. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
اگر ماشین لباسشویی می فروشید علاوه بر نشان دادن ویژگی ها، فواید آن را نیز به مشتری بگویید چگونه به او کمک می کند تا زندگی بهتری داشته باشد. مشتری در این مرحله در مورد شما تحقیق می کند. با او صادق باشید و یکپارچه تبلیغ کنید.
اقدام Action
می خواهید بینندگان پس از دیدن تبلیغ شما چه کاری انجام دهند؟
مشتریان احتمالی را تشویق به اقدام کنید. انگیزه را در آنها به وجود آورید. دسترسی را آسان کنید.این اقدام می تواند خرید باشد یا دانلود یک فایل رایگان. می تواند گرفتن اطلاعات تماس باشد. اقدام را شما تعریف می کنید.
ساده گویی کنید
مطمئن شوید که طراحی تبلیغ شما شفاف و بدون پیچیدگی است. از تیترهای کوتاه و قدرتمند و منحصربه فرد استفاده کنید. در نوشتن جزئیات مفید را یادآوری کنید. آنچه متمایز است را بگویید. ویژگی های خاص را بگویید. پیچیدگی و تکرار زیادی مخاطب را خسته می کند و آنها از شما عبور کنند.
پیام برند قوی خلق کنید
می خواهید مردم در مورد برند شما چه چیزی را به خاطر بسپارند؟ تبلیغات شما باید پیامی واضح و مختصر را منتقل کند که محصول یا خدمات شما را به روشی منحصر به فرد و به یاد ماندنی قرار دهد.
احساسات را تحریک کنید
افراد در سطح احساسی با برندها ارتباط برقرار می کنند. تبلیغات احساسی مؤثر بر این احساسات تأثیر می گذارد، خواه شادی، شوخ طبعی، نوستالژی یا حتی احساس تعلق باشد.
هویت به یاد ماندنی و ثابت
عموم مردم برندی را به خاطر می آورند که خود را به طور مداوم در همه کانال های تبلیغاتی نشان می دهد. این شامل استفاده از سبک بصری ثابت، صدای برند و پیام واحد میشود.
اعتماد و اعتبار ایجاد کنید
مصرف کنندگان با پیام ها بمباران می شوند و نسبت به تبلیغات بدبین هستند. تبلیغات شما باید صادقانه، شفاف باشد و در ناخودآگاه مخاطبان خود اعتماد ایجاد کند. گواهیها، اثبات اجتماعی و نشان دادن ارزشی که ارائه میدهید، همگی میتوانند به ایجاد اعتبار کمک کنند.
انتخاب بهترین رسانه
رسانه های تبلیغاتی زیادی وجود دارد، از رسانه های سنتی مانند تلویزیون و چاپ گرفته تا تبلیغات آنلاین و بازاریابی رسانه های اجتماعی. کانال هایی را انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما وقت خود را در آن صرف می کنند تا دسترسی و تأثیر شما را به حداکثر برسانند.
اندازه گیری و پیگیری نتایج
تبلیغات یک سرمایه گذاری است. عملکرد کمپین های خود را دنبال کنید تا ببینید کدام نتیجه بهتری داشته است. این به شما این امکان را می دهد که استراتژی های خود را بهینه کنید و بیشترین بازدهی را در سرمایه گذاری خود داشته باشید.
با پیروی از این اصول، می توانید تبلیغاتی را ایجاد کنید که موثر و جذاب باشد و در دستیابی به اهداف بازاریابی کمک کند.
شهرام موبد، مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات ۳۶۰، استراتژیست تبلیغات دیجیتال
دیدگاهتان را بنویسید