در این پست بنا به تجربه ای که سالیان سال در مدیریت اجرایی تبلیغات داشته ام نکاتی را تدوین کردم که مراحل ساخت تبلیغ تلویزیونی موفق و تأثیرگذار را در سه مرحله پیش تولید، تولید و پس تولید معرفی می کند.
مدیریت تبلیغ تلویزیونی موفق و تأثیر گذار به صاحبان کسب و کار کمک می کند هدفمند تر و آگاهانه تر تبلیغات انجام دهند.
مرحله پیش تولید
مفهوم و فیلمنامه
اولین قدم برای ساخت یک تبلیغ تلویزیونی موفق و تأثیر گذار درک مفهوم تبلیغ است. برای چه کسی تبلیغ می سازیم و هدف از ساخت تبلیغ چیست. سپس بر اساس درک مفهوم سناریو یا فیلمنامه نوشته می شود. فیلمنامه شاکله اصلی یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی است.
- نهایی کردن فیلمنامه تبلیغاتی بر اساس ایده ها و طرح هایی که کارفرما در نظر دارد.
- مطمئن باشید که فیلمنامه همسو با پیام برند، شخصیت برند و مناسب با جامعه هدف نوشته شده باشد.
- طراحی استوری بورد فیلمنامه بر اساس سکانس ها و مشخص کردن تمام جزئیات (صحنه، لباس، نور، و…)
طراحی بودجه و بودجه ریزی
- مشخص کردن بودجه کلی برای ساخت تیزر تبلیغاتی (کرایه تجهیزات، دستمزد عوامل، هزینه لجستیک، اجاره محل فیلمبرداری، پذیرایی، اسکان، خرید لوازم صحنه، لباس و …)
- مشخص کردن بودجه برای هر بخش از تکمیل تبلیغ (پیش تولید، تولید و پس تولید)
انتخاب بازیگران
- بازیگران اصلی تبلیغ بر اساس نیاز انتخاب می شوند
- انتخاب بازیگران فرعی و حتی سیاهی لشگر ها
بازدید و انتخاب محل فیلمبرداری
- بازدید و انتخاب لوکیشن یا محل فیلمبرداری مناسب با نیازهای فیلمنامه
- تهیه مجوزها و هماهنگی های لازم برای استفاده از لوکیشن
انتخاب عوامل کلیدی تولید
- نویسنده: وظیفه دارد بر اساس ایده ها و نیازهای کارفرما سناریو تبلیغ تلویزیونی را بنویسد وبه کارگردان تحویل دهد.
- کارگردان: مدیریت صفر تا صد ساخت تبلیغ بر عهده کارگردان است و در تمام مراحل حضور دارد. کارگردان خالق تبلیغ است. بر اساس فیلمنامه تبلیغ را می سازد.
- مدیر فیلمبرداری: نورپردازی و فیلمبرداری بر عهده مدیر فیلمبرداری است. مدیر فیلمبرداری مطیع کارگردان است و با دانش خود به کارگردان کمک می کند.
- مدیر صدابرداری: صدابردار متعهد است تا صدای شفاف و واضح را بر اساس سکانس ها ضبط کند.
- مدیر تولید: مسئولیت تولید و تدارک را به عهده دارد. نیازهای هر بخش را باید تأمین کند.
- طراح صحنه: طراحی و چیدمان صحنه را به عهده دارد. از تأمین لوازم مورد نیاز صحنه تا رنگ بندی و چیدمان.
- طراح لباس: مناسب با فیلمنامه لباس های بازیگران را طراحی می کند.
- طراح گریم: وظیفه چهره سازی و زیبا کردن چهره بازیگران را به عهده دارد.
- آهنگساز: در نهایت موسیقی تبلیغ را طراحی و اجرا می کند.
- کارگردان جلوه های ویژه: در صورت نیاز به جلوه های ویژه کارگردان جلوه های ویژه به کارگردان کمک می کند.
- تدوینگر: در مرحله پس تولید، وظیفه تدوینگر است که بتواند خواسته کارگردان را اجرایی کند. تصاویر و صداها را با یکدیگر میکس کند تا نتیجه نهایی حاصل شود.
هر کدام از این افراد مختار هستند دستیاران خود را معرفی کنند و مسئولیت آنها را به عهده بگیرند. تمام هماهنگی ها و نیازهای هر بخش در این مرحله انجام می شود. متناسب با نوع تبلیغ مرحله پیش تولید از ۷ روز تا ۱۵ روز قابل تخمین است.
مرحله تولید
تولید سخت ترین مرحله در ساخت یک تیزر تلویزیونی است. در صورتی که مرحله پیش تولید با دقت و وسواس مدیریت شود در زمان تولید و هزینه تولید صرفه جویی می شود. در این مرحله تمام عوامل حضور دارند و با کار تیمی که مسئولیت اجرای آن با کارگردان است انجام می شود.
نتیجه اینکه اکثر هزینه ها در مرحله تولید انجام می شود. بنابراین مرحله پیش تولید بیش از هر مرحله ای مهم است و باید آنرا جدی گرفت. تمام برنامه ریزی ها با جزئیات باید انجام شود.
مرحله پس تولید
در این مرحله عوامل های کلیدی کارشان تمام شده است. فقط کارگردان وظیفه دارد همراه با تدوینگر خروجی نهایی را آماده کنند.
تدوینگر تصاویر ضبط شده را بر اساس فیلمنامه و استوری بورد کنار هم می چیند و سپس صداها را یکسان می کند، موسیقی را روی کار قرار می دهد و تصاویر را از لحاظ رنگ و نور یکسان می کند.
وظیفه تدوینگر این است که تمام نیازها اعم از تصاویر ضبط شده، موسیقی، گرافیک، جلوه های ویژه را جمع آوری کند و آنها را به بهترین روش کنار هم قرار دهد.البته تدوینگر با صداگذار و مسئول اصلاح رنگ و نور می تواند متفاوت باشد.
مرحله پس تولید تا زمانی ادامه دارد که کارفرما رضایت کامل را بدهد و از لحاظ مالی تسویه کند.
البته فراموش نشود یک تبلیغ تلویزیونی یا تیزر تلویزیونی باید کلیه استانداردهای رسانه تلویزیونی را رعایت کند. رعایت اصول و قوانین رسانه بر عهده سازنده تبلیغ است و هیچ ربطی به کارفرما ندارد.
در آخر، توصیه می شود از یک مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات کمک بگیرید تا تبلیغات تلویزیونی موفق تر و تأثیر گذار تر داشته باشید و در ساخت تبلیغ تلویزیونی در زمان و هزینه صرفه جویی کنید. تبلیغی را بسازید که در تصمیم خرید مخاطب هدف شما تأثیر گذار باشد.
لینکهای مفید
شهرام موبد، مشاور و مدیر اجرایی تبلیغات ۳۶۰، استراتژیست تبلیغات دیجیتال
دیدگاهتان را بنویسید