آیا ما انسان کلیکی هستیم؟ آیا تا به حال تعداد کلیک هایی که روزانه انجام می دهید را شمرده اید؟ منظورم از کلیک لمس کردن، تایپ کردن و کلیک کردن برای گذران زندگی است. گاهی برای تفریح و گاهی برای خرید و گاهی برای انجام امور مهم. کمی عمیقتر به این موضوع فکر کنید. آینده چه می شود.
گسترش بازاریابی دیجیتال و تأثیر آن بر رفتارهای اجتماعی
گسترش بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن بر رفتار انسان ها قابل تأمل است. با روند رشد تکاملی بازاریابی دیجیتال و حضور هوش مصنوعی رفتار انسان ها ناخواسته شبیه ربات ها می شود. گسترش بازاریابی دیجیتال رفتار انسانها را تغییر داده است و انسان را وارد مرحله ای جدید از فرهنگ رفتاری کرده است. کم کمک منش و خرد را از انسان ها گرفته و آنها را تبدیل به یک انسان کلیکی کرده است.
آیا انسان یک ربات کلیکی است؟
چگونه بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی تصمیمات بشر را شکل می دهد؟ این سؤالی است که نیاز به تفکر دارد. چگونه تصمیمات شکل می گیرند؟ من انسان آینده را انسان کلیکی می خوانم. انسانی که زندگی روزمره اش را با کلیک می گذراند. خرید، ارتباط، رفع نیاز، تفریح و هر آنچه که در هرم مازلو تعریف شده است. برآورده کردن مراحل نیاز و مدیریت آن با کلیک.
واقعیت عصر دیجیتال
عصر دیجیتال به طور اساسی نحوه تعامل ما با جهان را تغییر داده است و بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر از بالا به عصر دیجیتال نگاه کنیم متوجه می شویم که بازاریابی عصر دیجیتال به درستی طراحی و اجرا شده است. تبلیغات مؤثر در راستای برندینگ عصر دیجیتال. بازاریابی دیجیتال بخش کوچکی از استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال است.
دوران تبلیغات غیرفعال گذشته است – امروزه، بازاریابی دیجیتال و شریک رو به رشد آن، بازاریابی هوش مصنوعی، شبکه های پیچیده ای را ایجاد می کنند که بر رفتار و حتی احساسات ما تأثیر می گذارد. ذهن بشر امروز هم دیجیتالی شده است. نسل Z شروع نسل دیجیتال است. این نسل نمونه ربات های آزمایشگاهی بنیانگذاران عصر دیجیتال بودند. برنامه ای بلند مدت برای تغییر نسل انسان خردمند. شاید مافیای قدرت تصمیم دارند انسان را ربات کنند تا از برده داری به سبک دیجیتال را رونمایی کنند. در ادامه استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال از میلیاردرهای دیجیتال رونمایی می کنند. میلیاردرهایی که سلبریتی های دیجیتال هستند. نسل قبل از Z هم یا باید ربات شود یا در افسوس به زندگی سنتی ادامه دهد.
سؤال اینجاست آیا تبدیل شدن به انسان کلیکی نشانه پیشرفت است؟ آیا این یک نیروی دستکاری است که ما را به مصرف کنندگانی بی فکر کلیکی تبدیل می کند یا راهی پیچیده برای ارتباط با خواسته هایمان؟
عصر دیجیتال نوع جدیدی از بردگی را آغاز کرده است – بردگی دیجیتال. اما برخلاف زنجیره های فیزیکی گذشته، این غل ها نامرئی هستند و از الگوریتم ها و داده ها بافته شده اند. آنها ما را به یک سرمایه گذار فیزیکی متصل نمی کنند، بلکه به یک اکوسیستم اعتیاد آور که صاحبان قدرت جهانی هستند و دائماً برای توجه و جمع آوری اطلاعات ما می جنگد روبرو هستیم. صاحبانی که نامرئی هستند.
برده داران دیجیتال چه کسانی هستند؟
برده داران مدرن یا برده داران دیجیتال یک موجودیت واحد نیستند. آنها شبکه ای پیچیده از نیروهایی هستند که برای کنترل قدرت رقابت می کنند.
صاحبان پلتفرم های رسانه های اجتماعی،صاحبان موتورهای جستجو، طراحان و توسعه دهندگان برنامه های هوش مصنوعی. آنها عادات و رفتارهای انسان را در لحظه مرور می کنند و آینده رفتاری را پیش بینی می کنند و چرخه ای از إحساس نیاز در افکار و رفتار بشر هوشمند را برده خود می کنند و او را در معرض ایده ها و دیدگاه های جدید و محدود قرار می دهند. در نهایت انسان هوشمند به انسان کلیکی تبدیل می شود.
از دست دادن حریم خصوصی، ترس از دست دادن، إحساس بی کفایتی ، حواس پرتی و اضطراب و از بین رفتن احساسات پیامدهای بردگی دیجیتال است.
اما این روند شروع شده است و مانند ویروس کرونا پندمیک شده است. راهی جز تسلیم نیست. دنیای برده داری مدرن یا برده داری دیجیتال را بپذیریم. و از اینکه انسنان کلیکی جای انسان هوشمند را می گیرد خوشحال باشیم.
شهرام موبد، مشاور و مربی رشد و توسعه کسب و کار دیجیتال (بازاریابی، تبلیغات، برندینگ)
دیدگاهتان را بنویسید