ایجاد یک پیام تبلیغاتی تأثیرگذار و سودمند مستلزم درک انسان های جامعه هدف است. در اینجا اصول خلق پیام تبلیغاتی برای شروع شما آمده است.
انسان های جامعه هدف خود را بشناسید
آگاه باشید برای چه کسانی تلاش می کنید. قبل از اینکه یک کلمه بنویسید، مصرف کننده های ایده آل خود را شناسایی کنید. ویژگیهای جمعیتی، خواستهها و چالشهای، علایق، انگیزه ها، احساسات و … آن ها را کشف کنید. تحقسق کنید نیازها، آرزوها و رویاهای آنان را کشف کنید.
زبان آنها را یاد بگیرید و با آن زبان پیام تبلیغاتی خلق کنید. هر چه دقیقتر انسان هاس جامعه هدف خود را درک کنید پیام تبلیغاتی شما ماندگارتر است.
روی منفعت مصرف کننده تمرکز کنید نه ویژگی ها
در لیست کردن ویژگی ها گیر نکنید. در عوض، برجسته کنید که چگونه محصول یا خدمات شما زندگی انسان های جامعه هدف شما را بهبود می بخشد. به آنها بگویید چه منفعتی از محصول شما خواهند داشت. با نیازهای عاطفی آنها ارتباط برقرار کنید و نشان دهید که چگونه پیشنهاد شما مشکلات آنها را حل می کند.
انسان ها بیشتر به این موضوع اهمیت می دهند که یک محصول یا خدمات چگونه زندگی آنها را بهبود می بخشد تا مشخصات فنی آن. مزایایی را که با مخاطب هدف شما طنین انداز می شود برجسته کنید.
با کلمات بازی کنید و قدرتمند بنویسید
تیتر یا عنوان اولین نقطه تماس مخاطب با برند شماست. بعد از شناخت مخاطب و محصول نیاز است عنوانی جذاب و قدرتمند بنویسید. با کلمات بازی کنید و از کلمات قدرتمند استفاده کنید. از ابزارهای سنجش برای تیتر استفاده کنید. تیترهای مختلف را بخوانید تا مشابه ننویسید.
آن را کوتاه، جلب توجه و آموزنده کنید.برای برانگیختن علاقه از افعال، وعده ها یا سوالات قوی استفاده کنید. زمان بگذارید. بنویسید، بخوانید و بیاندیشید. این چرخه را تکرار کنید تا به پیام تبلیغاتی خلاق برسید.
احساسی بنویسید
انسان با داستان ها و احساسات ارتباط برقرار می کند.ارتباط عاطفی را برجسته کنید. افراد توسط احساسات هدایت می شوند. از زبانی استفاده کنید که احساسات مثبت مرتبط با محصول شما را برانگیزد. از کلماتی مانند اعتماد به نفس، شادی یا امنیت و از این قبیل استفاده کنید تا خواننده یا شنونده را وادار به ادامه کند.
واضح و مختصر بنویسید
جامعه هدف روزانه هزاران پیام تبلیغاتی دریافت می کند و پیام هایی را در ذهن ثبت می کند که با باورهایش همخوانی داشته باشد. پس در نوشتن دقت کنید که ساده بنویسید. شفاف بنویسید و از پیچیدگی اجتناب کنید. پیام را به گونه ای بنویسید که در کمتر از ۳ ثانیه تأثیر خود را بگذارد. با زبان و باور جامعه هدف بنویسید.
انگیزه اقدام بدهید
پیام تبلیغاتی را طوری بنویسید که جامعه هدف را ترغیب کنید به اقدام کردن به آنچه که هدف شما از تبلیغات است. گاهی هدف خرید است. گاهی جمع آوری اطلاعات است. زمانی می خواهید تعامل را زیاد کنید. و گاهی می خواهید سرنخ به دست آورید. پیام تبلیغاتی باید قدرت داشته باشد تا جامعه هدف را به سمت اهداف شما سوق دهد. فراخوان اقدام را ساده کنید.
به نکات زیر توجه کنید.
- از افعال و کلمات قدرتمند استفاده کنید.
- برای برجسته شدن از طنز می توانید استفاده کنید.
- گاهی برای برانگیختن کنجکاوی سؤالی بنویسید.
- احساس فوریت می توانید ایجاد کنید.
- حقایق می گویند اما برانگیختن احساسات باعث فروش می شود.
با دنبال کردن این مراحل و در نظر گرفتن مخاطب هدف خود، می توانید پیام های تبلیغاتی بنویسید که هم آموزنده و هم متقاعد کننده باشد.
لینک های مفید:
- کلمات قدرتمند در تبلیغات
- تأثیر روانشناسی در تبلیغات
- ترندهای بازاریابی
- شاخصه های برند
- اصول اولیه تبلیغات
شهرام موبد، مشاور، پژوهشگر و مدیر اجرایی تبلیغات ۳۶۰
دیدگاهتان را بنویسید